Under Covid19-nedlukningen af hele verdenen opstod et større behov for virksomheder at lade deres medarbejdere arbejde hjemmefra for at imødekomme myndighedernes krav om social afstand.
For mange virksomheder har det været en kæmpe succes, og de har valgt at fortsætte med denne løsning som en fast del af deres indretning af den fysiske arbejdsplads.
Hjemmearbejdsplads er ikke et nyt fænomen overhovedet, men hvor meget fokus er der egentligt på at skabe en god hjemmearbejdsplads? Kan man lave faste ordninger om hjemmearbejdsplads? Eller hvad med deltids hjemmearbejde og deltids på kontor, og så indføre en politik om hot desking? Der findes mange gode løsninger, og det gavner både virksomhederne og medarbejderne at have en klar politik herom.
Her er en hurtig tjekliste, hvad I bør overveje, når I indfører hjemmearbejdsplads:
Skal jeres politik om hjemmearbejdsplads indeholde krav om skriftlige ønsker om hjemmearbejde eller kan medarbejderne selv tilrettelægge deres dag/uge/måned med udgangspunkt i hvilke opgaver, de skal lave?
Tag stilling til hvilke opgaver kan udføres hjemmefra og hvilke ikke kan.
Husk at tjekke om det er nødvendigt, at ansættelsesaftalerne skal have et tillæg i forhold til evt. ændringer af arbejdspladsen.
Husk at tjekke evt. medarbejderhåndbøger eller allerede eksisterende politikker, som indeholder beskrivelser af indretning af arbejdspladsen. Det kan være alt fra politikker om IT, persondata, erhvervsrejser, udgifter og ikke mindst arbejdsmiljø, herunder også mental sundhed.
Husk desuden at genbesøge politikker om fortrolighed med blandt andet virksomhedens arbejdsdokumenter, medarbejdere og kunder/klienter.
Hjemmearbejdspladsen skal med i virksomhedens arbejdspladsvurdering (APV) og desuden kan der være krav i arbejdsmiljølovgivningen, der skal opfyldes ved etablering af hjemmearbejdsplads.
Hvad er hot desking?
"Hot desking" er løst oversat fra engelsk varmt skrivebord.
Det betyder, at flere medarbejdere bruger den samme fysiske arbejdsstation/skrivebord på forskellige tidspunkter. Det er i modsætning til, at hver medarbejder har sit eget skrivebord. Hot desking er i forvejen et kendt fænomen i mange callcentre. Det kan være en fordel for mange virksomheder, da de ved at spare plads kan nedbringe kontoromkostninger. Det kan dog også skabe nye problemstillinger. Blandt andet ved at medarbejderne kan have svært ved at finde sin plads, bogstavligt talt, i virksomheden. Så hvordan kan denne løsning fungere for alle parter?
Hvilke fordele eller ulemper kan I se ved hot desking? Ville det fungere på enhver arbejdsplads?
Har I spørgsmål til ovenstående, så kontakt os endelig med henblik på at få iværksat nogle gode arbejdspladsløsninger.
Comments